Tjänst

Produktägaren sätter fokus på värde

Produktägaren har det viktiga ansvaret att se till att produkten utvecklas och omhändertas på bästa sätt för att skapa så mycket värde för kunden/slutanvändaren som möjligt.

Ett tätt samarbete med både kundsidan och teamet är ett måste för att möjliggöra ett lyckat resultat 

Att ha stenkoll på vad det är som bringar värde och fokusera på det är ofta lättare sagt än gjort och för att kunna hjälpa er på bästa sätt har en produktägare från Agiltec med sig ett antal mycket effektiva verktyg form av t ex product discovery/innovations workshops, visionsworkshop, prioriteringsstöd och inte minst en effektiv backlog hantering.

1. En vanlig dag

Startar upp dagen med att gå igenom mail och finner till min glädje att våra användare mailat och tackat för leveransen i förra veckan som verkligen löste deras problem. Kul!

Produktägare

2. Daily stand up med teamet.

Lyssnar för att uppdatera mig på progress, hinder, beroenden och ifall det finns aktiviteter som behöver prioriteras om. Även teamet blir glada över den positiva responsen som vi fått ifrån våra användare.

Produktägare

3. Sprint review och demo:

Teamet demar den funktionalitet som är färdig och kan levereras till kund. Intressenter som vi bjudit in på vårt möte ger oss värdefull feedback som vi tar med till planeringen inför nästa sprint.

Produktägare

4. Lunch

Äter min lunchlåda ute på terassen i det fina vädret tillsammans med teamet.

Produktägare

5. Backlog Refinement med teamet:

Beskriver för teamet behovet i en delmängd av backloggen. Diskussion som leder till kompletteringar samt relativa estimeringar. Scrum Master hjälper oss fokusera och hålla mötet inom utsatt tid.

Produktägare

6. Sprintplanering:

Planerar tillsammans med teamet och vi enas om ett mål för de kommande tre veckorna. Det är en viktig leverans för kunden inför en större lansering. Efter en del omprioriteringar är teamet överens om att det är ett mål de kommer att kunna nå.

Produktägare

7. 17.00

Avrundar dagen med att gå igenom kalendern för morgondagen och uppdatera mig på Slack.

Produktägare

Vad gör en Produktägare?

En produktägare är ansvarig för en produkt så länge den ”lever” och följer den utifrån ett affärsvärdesperspektiv. Det är avgörande att den tid och energi som teamet lägger ner på att både förvalta och vidareutveckla läggs på rätt saker. 

Produktägaren ser därför till att produktbacklogen dvs produktens ”att göra lista” är i gott skick när det gäller prioritering och nedbrytning. För att kunna åstadkomma detta är det är viktigt att ha en löpande och god kontakt med de kunder/användare som använder produkten för att få in feedback och idéer för att kunna göra produkten ännu bättre. 

En annan lika viktig aspekt som produktägaren behöver ta i beaktande är den tekniska utvecklingen och säkerställande att produkten inte drabbas av ”teknisk skuld” som är en stor riskfaktor för fel. Att hela tiden jobba för att produkten är i gott skick både utifrån affärsvärde och teknisk kvalitet är otroligt viktigt. 

Ofta behöver produktägaren teamets tekniska expertis för att kunna ta kloka beslut för att säkerställa en bibehållen hög kvalitet. En välskött produkt ger nöjda kunder och stolta produktägare och team!

Har du frågor?

Jag hjälper dig gärna! agiltec-1589-200x200@2x
Genom att skicka detta meddelande godkänner du vår hantering av personuppgifter